Review: Star Wars – The Last Jedi (no spoilers)

on

Het is weer Star Wars tijd. Nadat we jaren zonder moesten doen is er nu een overvloed aan Star Wars. Is dit goed of doet het juist afbreuk aan de saga? Hoe je het ook wendt of keert je wilt de films toch gezien hebben en dus zat ik afgelopen woensdagavond in een propvolle bioscoopzaal om Episode VIII te gaan kijken.

Bij Episode VII wist ik niet zo goed wat ik moest verwachten en werd ik compleet omver geblazen. Ik vond het heerlijk om weer lekker rond te dwalen in het Star Wars universum. Rogue One viel bij mij iets minder goed en helaas viel Episode VIII The Last Jedi mij eigenlijk ook behoorlijk tegen. Misschien omdat ik na VII zulke hoge verwachtingen had. Realistisch gezien kon de film daar misschien ook gewoon niet tegenop.

Was het dan een vreselijke film? Nee helemaal niet, maar het was gewoon niet wat ik er van had verwacht. Waar Episode VII me op alle fronten verraste vond ik dit deel alles behalve verrassend. Vaak voorspelbaar zelf. En één van de dingen die al sinds de vorige film werd gehyped, bleek een ongelofelijke deceptie te zijn (voor mij althans). Ik ga niet zeggen wat, want ik doe niet aan spoilers, maar eerlijk is eerlijk ik was een beetje teleurgesteld.

Wel was het mooi om Leia weer te zien en natuurlijk moest deze film aan haar opgedragen worden. Ik had haar overigens een nog mooier afscheid gegund, maar ja.

Het leukste aan de film vond ik de cavia-pinguïns. Oftewel de Porgs. Ik vond ze echt super schattig. Niet dat ze een zinnige rol hadden in het geheel, maar toch… Ik vind zowel cavia’s als pinguïns leuke beestjes, dus een combi tussen die twee maak je mij altijd blij mee. Verder was het ook leuk om Poe, Rey en Finn weer te zijn en General Hux zat deze film gelukkig een stuk beter in zijn rol, want ik de vorige film was hij het enige minpunt.

Nu hopen dat dit gewoon een goede overgangsfilm is naar Episode IX en dat ik dan weer helemaal lyrisch kan zijn!

Cijfer: 7,5 ik had er meer van verwacht

Bronnen: afb. 1, afb. 2